FAQ

A készülék üzembe helyezése, kinek kell az eszközt üzembe helyeznie?

A vásárló feladata a készülék üzembe helyezése az eszköz mellett elhelyezett használati útmutató segítségével. Minden készülékhez http://www.kartyaolvaso.hu/informaciok/termektamogatas címen elérhető illesztőprogramot kell telepíteni a használati utasítás szerint. A futtatáshoz szükséges szoftver alkalmazásokat a szolgáltatók adják, pl. az új személyi igazolványhoz kapcsolódóan az alábbi honlapon elérhető:
https://eszemelyi.hu/letoltesek

Az elektronikus aláírás funkcióról bővebben itt olvashat:
https://eszemelyi.hu/kartya_funkcioi/e_alairas_funkcio

A készülék és a szoftver használatával kapcsolatban szükséges-e betanítás, illetve biztosítanak-e folyamatos betanítást az új felhasználók részére?

A készülék üzembe helyezését a hozzá melléklet útmutató alapján kell elvégezni, ez egyéb betanítást nem igényel.
A készülék elektronikus személyi igazolvánnyal kapcsolatos használatával kapcsolatosan olvassa el az eSzemélyi Kliens felhasználói segédletet, amelyet a következő oldal Letölthető dokumentumok szekciójában talál:
https://eszemelyi.hu/letoltesek

Amennyiben kérdés merülne fel, kérjen segítséget az rfid@studiotech.hu e-mail címen a termék magyarországi forgalmazójától!

Az elektronikus személyi igazolvány használatához szükséges egyéb szoftvereket (eSzemélyi Kliens, KEAASZ) nem a készülék forgalmazója biztosítja. Ezért kérjük, hogy ezek működésével kapcsolatban a Kormányzati Ügyfélvonalat keresse, amelynek elérhetőségét a következő linken találja:
https://eszemelyi.hu/kapcsolat/1818

Biztosít-e a termék forgalmazója/gyártója magyar nyelvű helpdesk és support támogatást az esetlegesen fellépő problémák kezelésére?

A honlapunkon elérhető a magyar nyelvű használati utasítás a kártyaolvasóink menüpont alatt minden termékünkhöz:
https://www.kartyaolvaso.hu/kartyaolvasoink

A termékek telepítéséhez szükséges telepítő fájlokat a következő helyen találja:
https://www.kartyaolvaso.hu/informaciok/termektamogatas

A Reiner SCT cyberjack standard, komfort és wave termékekhez minden esetben szükséges illesztőprogram telepítése.
Míg a cyberJack RFID basis típusnál Windows 7, 8 és 8.1 operációs rendszer esetén a Microsoft által biztosított meghajtóprogram automatikusan települ, így nincs szükség külön telepítésre. Windows 10-es operációs rendszer alatt viszont ennél a típusnál is a gyártó által készített illesztőprogramot kell letölteni és feltelepíteni.

További kérdések tekintetében kérjük, keresse fel a magyarországi forgalmazót az alábbi elérhetőségeken:
Studiotech Kft.
Telefon: +36-1/240-1444
Fax: +36-1/240-1445
E-mail: rfid@studiotech.hu

Az eszközök tekintetében a számítógéppel való csatlakozás a műszaki leírás értelmében usb porton keresztüli. Tervezik-e modernebb kapcsolódást (például bluetooth, wi-fi) biztosító készülék bevezetését?

Jelenleg is forgalmazunk olyan típust, amely nem csak az USB kapcsolaton keresztül érhető el, hanem vezeték nélküli csatlakozási lehetőséget is biztosít. Ez a termékünk pedig a Reiner SCT cyberJack RFID wave. Ez az típus használható okoseszközzel és számítógéppel egyaránt. Ha a számítógépével vezeték nélkül szeretne ehhez az eszközhöz csatlakozni, akkor szüksége lesz egy Bluetooth LE kapcsolatra és legalább Windows 8-as operációs rendszerre. Ehhez a csatlakozási módhoz külön illesztőprogram telepítésére van szükség. A termékről bővebben információt itt olvashat:
https://www.kartyaolvaso.hu/kartyaolvasoink/cyber-jack-rfid-wave-kartyaolvaso

Windows 10 operációs rendszer támogatása mikortól várható?

Az általunk forgalmazott RFID (basis, standard, wave és komfort) olvasók mindegyike használható Windows 10-es operációs rendszer alatt. A következő oldalon találja a termékek gyári támogatását:
https://www.reiner-sct.com/support/support-anfrage/?productGroup=77304735#choice2

A készülék működéséhez szükséges szoftverek a készülékkel együtt kerülnek-e átadásra, vagy a megrendelő feladata annak beszerzése/letöltése?

A készülékek csomagolásához nem mellékelünk külön illesztőprogramot, mivel abból havi rendszerességgel újabb verzió jelenik meg. Az aktuális illesztőprogramot a következő helyen találja:
https://www.reiner-sct.com/support/support-anfrage/?productGroup=77304735&product=77304820&q=driver#choice4

A könnyebb navigáció érdekében ezeket az információkat oldalunkon is megtalálja:
http://www.kartyaolvaso.hu/informaciok/termektamogatas

A fenti címről kell letölteni az illesztőprogramot és a használati utasítás szerint telepíteni, ezt követően a kártyaolvasó eszközök használatra készek

A használni kívánt szoftver alkalmazások nem részei az eszközöknek, azokat a szolgáltatóktól lehet beszerezni/letölteni, ami a felhasználó feladata.

Az új személyi igazolványhoz kapcsolódóan az alábbi honlapon elérhetők a szoftverek:
https://eszemelyi.hu/letoltesek

Az elektronikus aláírás funkcióról bővebben itt olvashat:
https://eszemelyi.hu/kartya_funkcioi/e_alairas_funkcio

A készülék kommunikál-e magyar nyelven?

Az általunk forgalmazott REINER SCT cyberJack® RFID standard HUN, wave HUN és komfort HUN készülékek magyar nyelvű kijelző menüvel kerülnek forgalomba. Az illesztőprogram telepítéséhez a használati utasítás ad magyar nyelven segítséget. A telepítés és a cyberJack eszközkezelő szoftver használata során is válaszható a magyar nyelv. Amennyiben kijelzővel ellátott verziót szeretne használni, mindig győződjön meg róla, hogy a magyar piacra szánt, HUN jelzéssel ellátott készüléket vásárolja meg. Külföldön vásárolt készülékek nem rendelkeznek magyar menüvel és nem alkalmasak a magyar személyi igazolvány olvasására.

A további szoftverkörnyezetekkel kapcsolatban annak szolgáltatója rendelkezik információval.

A készülékszoftver az azonosítást követően biztosít-e output-ot az adatokról, ha igen annak mi a kiterjesztése/rekordszerkezete (például pdf)?

A készülékekből közvetlenül nem nyerhető ki adat, így annak nincs kiterjesztése sem. Adatot a számítógépre telepített szoftverek segítségével nyerhetünk ki, amelynek formátuma szolgáltatónként eltérő lehet.

A készülékszoftvernek van-e licensz díja, illetőleg milyen szoftver felhasználó számmal szükséges számolni (például korlátlan)?

A készüléken levő kezelő rendszernek nincs licensz díja, hatóságok, egyéb szolgáltatók által fejlesztett szoftverek esetében az adott szolgáltató határozza meg, hogy azt díjmenetesen, vagy díjfizetés mellett lehet igénybe venni.

A készülék működtetéséhez szükséges-e egyéb, harmadik fél által gyártott szoftver, illetve hardver beszerzése?

A számítógépen és az internet csatlakozáson kívül egyéb hardver- és hálózatigénye a készüléknek nincs. A készülék által biztosított funkciók használatához szükséges azonban a hatóságok, szolgáltatók által fejlesztett szoftverek telepítése.

A STANDARD HUN és a BASIS készülék biztonsági bizonyítványok és tanúsítványok vonatkozásában nagymértékben eltér, ezek módosítása várható-e, vagy a műszaki leírásban szereplő adatokat kell figyelembe venni tervezéskor?

Nem várható módosítás, mivel azok rendelkeznek a szükséges tanúsítványokkal. Tervezéskor minden esetben a műszaki leírásban szereplő adatok az irányadók.

A készülékek esetében várható-e olyan fejlesztés, hogy egy szoftveres interfészen keresztül kommunikáljanak megadott rendszerekkel, mely esetben a személyes adatok automatikusan - manualitás nélkül - átemelésre kerülhetnek?

A készülékek alkalmasak ezen funkció ellátására, azonban csak és kizárólag a szolgáltatók által fejlesztett szoftver alkalmazások futtatásával. Adatvédelmi okok miatt ezek az adatokat csak az arra jogosultsággal rendelkezők olvashatják. Az adatok csak a polgár jóváhagyásával és a PIN beütésével tekinthetők meg.

Hibakereséssel kapcsolatos alapvető lépések:

  • Csatlakoztassuk megfelelően az eszközt a számítógéphez.
    Az olvasót közvetlenül a számítógéphez csatlakoztassuk. Ha lehetséges, akkor USB2.0 szabványú aljzatot használva.
    Ellenőrizzük, hogy a számítógép USB foglalatban biztosan illeszkedik-e a csatlakozó, a kábel nincs-e megsérülve, esetleg a készülékből kiszakadva.
    Ha lehet, akkor ne használjunk USB HUB-ot, mert több eszköz együttes használata esetén az olvasó nem kaphat megfelelő tápellátást.
  • Amennyiben az olvasót mobil eszközről használjuk, használjuk a teljesítménycentrikus beállítást, vagy kapcsoljuk ki a USB szelektív felfüggesztést.
  • Csatlakoztatás után figyeljük meg, hogy a készülék kijelzője bekapcsol-e, illetve az állapotjelzők felvillannak-e.
  • Használjuk az operációs rendszeremnek megfelelő illesztőprogramot!
    Ha nem vagyunk benne biztosak, hogy a megfelelőt használjuk. akkor távolítsuk el és újra és telepítsük fel a megfelelőt a gyártó oldaláról. RFID basis típusnál csak Windows 10 esetén van szükség az illesztőprogram letöltésére, Windows 7 alatt a számítógép automatikusan felismeri azt.
    A cyberJack RFID standard, wave és komfort típusok ugyanazt az illesztőprogramot használják Windows operációs rendszer alatt, így azok egymás helyettesítőiként is tudnak funkcionálni. Ezeknél a készülékeknél az illesztőprogramot minden operációs rendszer alatt telepíteni kell.
  • Ha korábban már működött a kártyaolvasó a számítógépen, akkor a hibakeresésben hasznos lehet a meghibásodás időpontjának ismerete, ezért jegyezzük fel azt. A későbbiekben nagy segítséget nyújthat a szoftveres hibakeresés során.
  • A standard és komfort olvasóknál kártya behelyezésekor győződjünk meg róla, hogy azt a fényképpel felfelé, az alsó nyílásba helyeztük el. Ugyanis a felső foglalat alapvetően kontaktusos kártyák számára van fenntartva, és nem engedik az igazolványt megfelelő mélységben az olvasóba csúszni.
    Ha a CAN mentése nincs beállítva, akkor érdemes azt kijelzővel rendelkező típusoknál a kártya behelyezése előtt feljegyezni, ugyanis később a kártyaolvasó eltakarja ezt a számsort.
  • Figyeljük meg, hogy a kártya behelyezésének pillanatában milyen jelzőfények villannak fel a készüléken.
  • Ha nem vagyunk benne biztosak, hogy melyik komponens lehet a hibás és van rá lehetőségünk, akkor végezzünk keresztpróbákat:
    Másik számítógéppel
    Másik eszközzel
    Másik elektronikus személyi igazolvánnyal.
    Ha nincs a birtokunkban másik eSzemélyi a keresztpróbához, akkor cyberJack eszközkezelő tesztjének lefuttatásához használhatjuk a ma már széles körben elterjedt PayPass típusú bankkártyát is, amelyet ebben az esetben is az alsó nyílásba kell elhelyezni. Már a kártya behelyezésének pillanatában a fényeknek fel kell villanniuk, ezzel jelezve a kommunikációt az olvasó és az eszköz között.

A cyberJack RFID basis készülékhez Windows 7 operációs rendszer alatt kell illesztőprogramot telepíteni?

Nincs szükség az illesztőprogram letöltésére és telepítésére, mivel a számítógép automatikusan fel fogja ismeri az eszközt. A honlapunkon található illesztőprogram kizárólag Windows 10-hez készült. Viszont a személyi igazolvánnyal történő használathoz telepítenie kell legalább az eSzemélyi Kliens alkalmazást.

Mit kell még az eszköz illesztőprogramján kívül telepíteni, hogy a kártyaolvasót az elektronikus személyivel használni lehessen?

Amennyiben a személyi igazolványával szeretné használni a kártyaolvasót, szüksége lesz még a kártyakezelő alkalmazásra is. Ez az szoftver az eSzemélyi Kliens. A következő helyről tudja letölteni:
https://eszemelyi.hu/letoltesek

A cyberJack Eszközkezelő tesztjét futtatva a következő hibaüzenetet kaptam: A CTAPI felület nem nyitható meg (ID: -51) Hiba történt (Hiba kód: 30003) A CTAPI interfész tesztelése sikertelen. Mi lehet a probléma?

A fenti hibakód azt jelenti, hogy az CTAPI interfészt egy másik program használja, ezért a teszt nem tud lefutni. Zárja be az eSzemélyi Kliens nevű szoftvert a Fájl/Kilépés menüpont használatával, majd futtassa újra a tesztet. A teszt sikeres futtatása után indítsa el újra az eSzemélyi Kliens programot.

A kártyaolvasóm CAN számot kér. Mi az és hol találom?

A CAN (Card Access Number rövidítése) egy hatjegyű számsor, amelyet a személyi igazolványra nyomtatva talál a fénykép melletti részen. Funkciója a PIN-hez hasonló, segítségével csak az fér hozzá a kártya bizonyos adataihoz, aki látja is a rajta szereplő adatokat.

Mikor van szükség a CAN számra?

A kártyaolvasó csak engedélyezett e-Aláírás esetén kéri a CAN-t. Az eSzemélyi Kliensben lehetőség van a CAN megjegyzésére is, ebben az esetben csak a legelső alkalommal kell azt beírni.

Mi a teendő, ha nem emlékszem a PIN kódunkra?

A kezdeti PIN kódoknak a személyi igazolványa igénylésekor kapott kódkártyákon kell lennie. Ez mindkét funkció esetén eredetileg 5 számjegyű.
A személyi igazolvány kézhez vételekor ezt a kódot az ügyintéző segítségével megváltoztatta egy ÖN által választott számsorra. Elektronikus azonosítás esetén ez 6 számból, míg elektronikus aláírás esetén 7 számjegyből álló sor.
Amennyiben nem emlékszik arra, hogy mire változtatta meg a kódját, ezeken a kártyákon lévő PUK kód segítségével tudja az elfelejtett kódját megváltoztatni.
Amennyiben bővebb információra van szüksége ezzel kapcsolatban, olvassa el az eSzemélyi Kliens felhasználói segédletét.

Karcos a készülékem (RFID standard), mit tegyek?

A stanard készülék eleje plexiből készült. Erre az anyagra a gyártási folyamat elején egy védőfólia kerül, amely azt a gyártósori műveletek során keletkező karcolásoktól védi. Ezért előfordulhat, hogy ez a réteg idővel karcossá válik. Használat közben zavaró lehet ez a réteg, mivel csökkentheti a betekintési szöget. Ha zavarja a munkában, akkor nyugodtan távolítsa el a készülékről.

A cyberJack RFID basis készüléket telepítés nélkül feilsmeri a Windows 10. Ebben az esetben is kell telepíteni?

Windows 10 esetén az első használat előtt mindenképpen töltse le a honlapról és telepítse az eszközhöz tartozó illesztőprogramot, mivel a Microsoft által kiadott verzióval nem működik megfelelően a kártyaolvasó.

Windows XP-t futtató számítógépen szeretnék elektronikusan aláírni a személyi igazolványommal. Lehetséges ez?

A Windows XP-t, Windows 2003-at vagy annál korábbi rendszert futtató számítógépeken sajnos nem fog működni az elektronikus aláírás. Többek közt az eSzemélyi Kliens telepítését sem fogja tudni befejezni. A Windows XP egy már 2014 óta nem támogatott operációs rendszer, ezért már biztonsági okokból is érdemes ennél újabb rendszert használni.

125 KHz-es frekvenciasávban működő beléptető kártyám van, melyik készülékükkel tudom ezt a kártyát használni?

Kontaktus nélküli termékeink elsősorban az eSzemélyi igazolvány olvasására alkalmasak és az ISO/IEC 14443-as szabvány szerint működnek a 13,56 MHz-es sávban. Már az eltérő működési frekvencia is kizárja azt, hogy a termékünkkel használni tudja a beléptető kártyáját.

Microsoft Office van a gépemen. Szeretnék elektronikus aláírást használni a fájljaimban és a leveleimben. Mi a teendőm?

Az új típusú személyi igazolványával nem csak fájlokat, hanem az elektronikus levelezését is alá tudja írni.
Ennek használatához igényelnie kell a személyi igazolványához az elektronikus aláírás funkciót.
Továbbá eSzemélyi Kliensben az e-aláírás funkciót engedélyeznie kell. Aláírást készíteni többek közt az Office 2010 vagy annál újabb verziókkal tud. A következő oldalon talál segítséget ahhoz, hogy a különböző Outlook verziókban hol találja ezt a beállítást:
https://goo.gl/uUv4bx
Az aláíró tanúsítvány hash algoritmusához használja az SHA256-ot.
Digitális aláírás készítésének lépéseit Word, Excel és Powerpoint programokkal az alábbi linken találja:
https://goo.gl/LuZ6Um

Tevékenységünk során szükségünk van az ügyfeleink különböző adataira. Ha jól tudom, akkor ezek az adatok (TAJ szám, adóazonosító jel) mind rendelkezésre állnak a személyi igazolványunkban. Hogyan tudjuk ezeket az adatokat kinyerni?

Ezeknek az adatoknak az eléréséhez egy speciális szoftverre van szükség, valamint szükség van arra is, hogy az adatok kiolvasását a BM engedélyezze Önnek.
Ennek a csatlakozásnak megvan az igazgatási folyamata, amely magában foglalja a BM általi jóváhagyást és szerződéskötést.
Amennyiben ezzel kapcsolatosan további információra van szüksége, kérem hívja a 1818-as Kormányzati Ügyfélvonalat.
Ameddig ezen adatokat nem tudják kiolvasni az új személyi igazolványokból, továbbra is használhatják ügyfeleik régi adó, illetve TB igazolványát, mivel azokat az új személyi igazolvány készítésekor nem vonják be. Kérjük ezen iratait az elektronikus személyi igazolvány kézhezvétele után is tartsa magánál.

Számítógépemen korábban már telepítettem és használtam a kártyaolvasót, de most nem működik. Mit tegyek?

A hiba hátterében számos ok állhat, ami lehet hardveres, illetve szoftveres is.
A legegyszerűbb, ha újra letölti a kártyaolvasó használatához szükséges szoftvereket és a számítógépen található védelmi szoftvert a telepítés idejére kikapcsolja, mert az bizonyos esetben megakadályozhatja a szoftver bizonyos részeinek települését.
A legtöbb esetben az újbóli telepítés megoldja ezt a problémát.
Az esetek egy részében előfordulhat hardveres hiba is.
Ezt általában egy megtört kábel vagy kilazult USB aljzat okozza.
Ilyenkor érdemes az eszközt hosszabbító nélkül a gép egy másik USB aljzatába dugni. Lehetőleg kerüljük a passzív USB elosztók használatát, mert az olvasóknak (különösen a kijelzővel rendelkező típusoknak) magas a tápigényük, így más eszközökkel osztozva nem garatálható a stabil működésük.
Ha van rá lehetőségünk, akkor végezzünk keresztpróbát másik számítógéppel, másik olvasóval, illetve másik személyivel is, így jobban be tudjuk határolni, hogy mivel lehet a probléma.

A számítógépem felismeri az olvasót, látszik a számítógép eszközkezelőjében, de az eSzemélyi Kliensben már nem jelenik meg, kódot nem kér.

Ez egy speciális eset, amelyet egy a számítógépen futó szoftver komponens hibája okoz. Okozhatja egy sérült fájlrendszer, tévedésből törölt illetve karanténba zárt rendszerfájl. Bizonyos esetekben csak az operációs rendszer egy korábbi helyzetére való visszaállítása oldja meg, de legtöbb esetben a kártyaolvasó illesztőszoftverének és a kártyakezelő alkalmazásnak (eSzemélyi Kliens) javításával orvosolható a probléma.

Elromlott a készülékem, mit tegyek?

Az esetek túlnyomó többségében nem a készülék hibás, hanem csak szoftveres problémáról van szó.
Amennyiben segítségre van szüksége, kérem keresse fel ügyfélszolgálatunkat, amelynek elérhetőségét megtalálja honlapunkon.
A hibás készüléket nem közvetlenül hozzánk, hanem ahhoz a partnerünkhöz kell eljuttatnia, ahol azt vásárolta.
Az ügyintézés meggyorsítása érdekében kérjük a készüléket az eredeti csomagolásnak megfelelően juttassa el partnerünkhöz. Ha lehetséges, akkor mellékeljen hibaleírást is.